Opiekunowie w naszej szkole uczą dzieci w duchu tzw. Planu Daltońskiego.
„Pedagogika planu daltońskiego opiera się na trzech głównych filarach: odpowiedzialność, samodzielność i współpraca. Nie ma wątpliwości, że te pojęcia są istotne dla każdego typu edukacji i nie ma rodzica czy nauczyciela, który nie oczekiwałby, że jego wychowankowie będą się kierować właśnie takimi wskazówkami życiowymi”.
Robert Sowiński
Plan Daltoński zakłada umożliwienie małemu człowiekowi odkrywanie otaczającego go świata, bazując na jego dziecięcej ciekawości i chęci do uczenia się. Każdy z nas rodzi się z taką pasją. Niestety wielu z nas w ciągu życia tę pasję traci. My staramy się ją rozwijać oraz budować, a nie zabijać przez ciągłe stawianie numerycznych ocen.
Opiekun kształcący uczniów w duchu daltońskim, najpierw stara się zdefiniować, co dane dziecko już potrafi, a nie to, czego ono nie umie. Następnie pokazuje on uczniowi jego mocne strony i przez to buduje wiarę w siebie i motywuje do dalszego rozwoju.
Plan Daltoński bazuje na budowaniu motywacji wewnętrznej dziecka do zdobywania wiedzy poprzez:
Przykładamy szczególną wagę do wspólnej pracy. Zgodnie z założeniami Planu Daltońskiego dziecko powinno rozwiązać problem z pomocą innych uczniów. Opiekun udziela mu wskazówek dopiero w ostateczności. Dążymy do tego, aby dzieci we własnym zakresie nauczyły się rozwiązywać życiowe trudności.
Jest to udowodnione naukowo, że aktywne uczestnictwo w przemyślanych zabawach gwarantuje szybsze przyswajania wiedzy merytorycznej; nacisk na kreatywność.
Celebrujemy każde osiągnięcie dziecka - nic tak nie dopinguje do dalszego działania, jak poczucie osiągnięcia. „Uświadomienie nabywania umiejętności wzmacnia ten kruchy popęd zwany motywacją wewnętrzną”.
Dzieci chętniej i bardziej efektownie uczą się od siebie nawzajem, nauczyciel jest ich mentorem i nadzoruje i planuje cały proces, jednak daje dzieciom swobodę w działaniu, odkrywaniu.
Dziecko jest w centrum uwagi, nie nauczyciel. Zajęcia to nie wykład i bezmyślne przepisywanie notatki z tablicy, dzieci najwięcej uczą się poprzez doświadczanie, samodzielne rozwiązywanie problemów, a nie bierne słuchanie wypowiedzi nauczyciela na dany temat.
Zadania, które przygotowujemy dla uczniów, zależą od ich własnych możliwości. Dzięki temu budujemy wiarę w siebie i uczymy dziecko samemu rozwiązywać problemy.
Danie małemu człowiekowi wolności i możliwości swobodnego organizowania swoich obowiązków uczy dziecko wiary w siebie.
Zgodnie z Planem Daltońskim każdy uczeń ma przydzielone obowiązki. Dzięki ich wypełnianiu uczy się odpowiedzialności za powierzone mu zadania. Chcemy pracować w tym zakresie z Tobą, aby kontynuować ten proces także w domu.
Całym sercem zachęcamy dziecko do wyrażania własnego zdania i współpracy z rówieśnikami pod okiem dorosłego. Sprawia to, że nabiera ono poczucia własnej wartości, odkrywa swoje upodobania i pasje, a także odczuwa poczucie wolności, zdaje sobie sprawę, że może popełniać błędy i uczyć się na nich. Czuje się częścią grupy i jest akceptowane.
Jak zatem widzisz Plan Daltoński to mnóstwo korzyści. Dzięki niemu Twoje dziecko wyrośnie na wspaniałego oraz odpowiedzialnego dorosłego, który będzie gotowy do sprostania wyzwaniom, jakie stawia przed nim współczesny świat oraz do realizacji swoich pasji i marzeń.